OBESITI DAN KECANTIKAN

By Marissa Aesthetic - 14 May



Bagi saya  pula  obesiti ialah satu keadaan fisikal yang melanda menyebabkan seorang yang cantik hilang kecantikanya.
Kecantikan bagi seorang wanita merupakan aset yang sangat penting. Setiap  wanita mahu mengekal kejelitaannya untuk sepanjang hayat namun ramai tidak dapat berbuat demikian kerana dilanda obesity.
Ramai yang mengeluh kesal kerana nasi sudah pun menjadi bubur.Potongan tubuh yang lansing dan wajah yang cantik kini hanya tinggal kenangan belaka.Ini berlaku akibat kerosakan system hormone tubuh kita.
Bolehkah ia di pulihkan semula?Sudah tentu boleh jika anda memulakan langkah yang betul.

Seseorang yang terlalu gemuk sudah tentu tidak dapat menggayakan pakaian yang cantik .Apa sahaja yang di pakainya akan tampak kurang menarik kerana faktor tubuh badan yang besar.Mereka juga sering kecewa bila melakukan aktiviti shopping kerana tidak banyak pakaian yang dijual bersaiz besar.Ini menyebabkan mereka tidak berminat untuk shopping dan lebih suka memakai baju besar dan longgar bagi menutupi kekurangan.Wajah orang yang gemuk juga kurang cantik kerana bentuk muka yang sebenar dilitupi oleh lapisan lemak yang menutup kecantikan sebenar mereka .Sudah tentu apabila mereka sudah berjaya menjadi kurus mereka akan kelihatan sangat berbeza badan bertambah cantik dan langsing.
Kita sering di hidangkan dengan cerita sitcom di kaca tv di mana seorang wanita yang dahulunya gemuk bertukar menjadi jelita setelah kurus dan berjaya memikat hati jejaka yang satu ketika dulu mempersendakan perasaannya .Begitulah hebatnya perubahan pada wajah dan personaliti seseorang yang telah menjdi kurus.
Obesiti juga merupakan punca segala penyakit .Tidak salah jika saya katakan bahawa obesiti adalah raja segala penyakit penyakit lain seperti sakit jantung,darah tinggi kencing manis dan sebagainya. Apabila obesiti melanda muncullah kencing manis yang kemudiannya merosakkan sistem tubuh kita.
Kitaran obesiti
Dalam kehidupan seharian seseorang akan merasa kurang senang bila ditegur kawan-kawan mengenai badan mereka yang memperlihatkan pembesaran tertentu terutama diperut. Apabila ditegur kawan pasti muka akan merah seolah malu atau merasa bersalah dengan apa yang telah berlaku. Kadang kala mereka yang mengidap obesiti terpaksa berpura pura gembira dengan keadaan diri mereka seolah olah obesiti adalah jalan hidup pilihan mereka. Cepat-cepat mereka memberi alasan mengapa mereka jadi begitu sambil dihati membuat azam untuk  menjaga diet dan cuba kembali kurus dengan pelbagai teknik mudah pecah lemak.
Namun azam dan diet sahaja tidak mencukupi sekiranya tidak diikuti dengan usaha yang gigih dan kaedah yang betul untuk merealisasikan impian untuk kurus segera.
Tak kurang juga yang sudah enggan melakukan sebarang usaha untuk kurus.Mereka merasakan mereka sudah tiada harapan dan tidak mungkin boleh kurus dan langsing semula.
Alasan alasan yang sering kita dengar ialah:
“Lepas bersalin badan I naik dan susah nak turun”
“Badan I memang tak boleh kurus.My family size besar”
“I tak de masa nak bersenam”
“My husband kata kurus sangat tak elok”
Bagi kebanyakan dari kita menjaga diet bermakna mengurangkan makan. Dengan itu terjadi lah keadaan menahan daripada makan apa-apa yang sebelumnya sangat disukai.
Akibatnya, perut sentiasa dalam keadaan lapar dan hari –hari berat badan di timbang jika ada penurunan gembiralah dia. Jika tidak ada penurunan  mereka akan bertambah lagi muram dan susah hati.
Selepas sekian lama berdiet dia mendapati berat badannya tidak banyak berubah. Hatinya menjadi kecewa daya tahan  mula  hilang dan azam menahan makan akan pudar dan dia mula makan dengan banyak semula. 
Dia mula merasa bahawa  segala usahanya adalah  sia sia sahaja..”Diet pun tak guna, dah diet pun tetap gemuk juga. Lebih baik makan sahaja lah…” fikirnya. Maka berlaku lah pusingan atau kitaran berterusan antara berkebulur dan bersedap-sedap makan.
Kitaran menahan makan dan diikuti dengan menjaga berat badan dan selepas itu patah azam dan bergelojoh makan membawa kesan yang tidak baik kepada badan dari segi kesihatan. Sepatutnya seseorang perlu mengoogle cara untuk kurus yang sesuai dengan mereka sebelum mencuba pelbagai jenis diet untuk kurus. 
Mengapa kitaran ini berlaku?
Badan seseorang apabila ditahan daripada pemakanan yang biasa diperolehinya akan menuntut untuk mendapat makanan itu .
Pada otak kita terdapat saraf pusat yang mengawal rasa lapar dan kenyang.
Apabila perut  tidak diberi makanan yang biasa diperolehi dalam tempoh masa tertentu otak akan mengeluarkan signal bahawa ia lapar dan badan akan memberontak dan mengeluarkan enzim kimia tertentu dan ini menyebabkan berlakunya keingini tidak terkawal ‘craving’ terhadap satu-satu makanan.
Ini bermakna usaha seseorang mengawal makan akan sia-sia kerana keinginan yang memuncak sukar di kawal.
Keinginan yang memuncak ini  bukan disebabkan oleh nafsu makan tetapi dari merupakan signal dari otak kita yang tidak mampu di kawal oleh kita sendiri.
Contohnya: Salha ingin menjadi kurus. Dia menahan makan dan membuat senaman. Dia memulakan dengan berjalan kaki dan berjogging  untuk memperolehi badan yang slim.
Setelah sebulan dia dapati tidak banyak perubahan yang berlaku.Badannya tetap gemuk juga dan dia mula kecewa. Badannya memberontak dan mengeluarkan sejenis bahan kimia dan enzyme tertentu menyebabkan seseorang itu menjadi ghairah untuk makan.  ia ibarat seekor harimau ganas yang sukar untuk di kalahkan. Berperang dengan nafsu makan boleh menjadikan seseorang resah dan lemah.
Akhirnya dia mengikut kehendak nafsunya. Jadi pusingan  berlapar yang diikuti dengan keghairahan untuk makan ini berterusan dan Salha berkenaan tersepit dalam pusingan itu dan tidak berdaya untuk keluar daripada obesity.
Sehingga bertahun tahun lamanya seseorang itu berusaha untuk kurus namun fenomena yang berlaku ini menyebabkan usahanya sia sia sahaja. 
Kurus demi kesihatan
Kini umum mengetahui adalah sangat perlu untuk mengekalkan berat badan yang sepatutnya bukan saja supaya agar kelihatan cantik tetapi juga oleh kerana sebab kesihatan.
Kesihatan merupakan sebab yang terpenting agar seseorang memperolehi berat badan yang sesuai dengan ukuran rangka  badan seseorang. Berat yang bersesuaian dengan rangka tubuh seseorang di namakan berat badan unggul.
Pusat-pusat perlansingan tubuh badan muncul bagaikan cendawan selepas hujan. Ramai yang mengunjungi pusat pengurangan berat badan selepas gagal melakukannya sendiri di rumah.Mereka mengharapkan keajaiban akan berlaku selepas membayar sejumlah wang yang mahal namun Sembilan puluh peratus daripada mereka sering menemui kegagalan biarpun telah mencuba pelbagai cara menurunkan berat badan.
Teknik-teknik pengurangan berat badan ini memperlihatkan kejayaan sementara dallam waktu yang singkat namun dalam jangka masa yang lama berat badan meningkat semula.
Banyak  kajian telah membuktikan bahawa prinsip prisip bagi mengurang berat badan dan mengawal daripada berlakunya pertambahan berat badan bukannya hanya dengan berdiet semata mata. Ia perlu mengikut kaedah saintifik dan bukanlah secara paksaan dan mendera tubuh badan anda.
Anda perlu menyayangi diri anda dan mendengar bisikan hati nurani anda. Jika anda memberi tubuh anda apa yang ia perlukan ia akan selesa dan anda akan merasa gembira melalui hari-hari berdiet dengan penuh semangat dan dedikasi.Sebaliknya jika anda cuba memaksanya menjadi kurus anda akan di belenggu perasaan kecewa dan keletihan semata mata.
Lebihan berat badan dan Obesiti
Secara peristilahan ada perbezaan  di antara overweight dengan obesity.
Overweight ialah lebihan berat badan daripada yang sepatutnya dari segi saiz kerangka badan.(Berat badan unggul seseorang)
Misalnya seorang ahli bina badan atau ahli sukan tertentu mungkin mempunyai berat badan yang lebih kerana kelebihan pada otot berat tulang badan. Kandungan air dalam tubuhnya juga lebih daripada orang biasa  namun dia tidak mengalami obesity.
Jadi yang dimaksudkan dengan obesiti ialah kelebihan lemak badan. Sepatutnya mereka perlu lebih fokus pada teknik mudah pecah lemak dan hapus lemak degil yang pastinya akan lebih berkesan untuk cepat kurus. 
Jelaslah bagi kita bahawa menimbang berat sahaja bukan satu ukuran yang tepat bagi mengukur tahap obesity.
Cara yang tepat ialah mengukur ketebalan lemak .Anda boleh mengambil ukur lilit lengan peha dan perut sebelum memulakan program melansingkan badan.
Jadikan ukuran sebagai rujukan anda menentukan keberkesanan program.
Anda akan dapati meskipun ukur lilit anda mengecil namun berat tetap tidak berubah.Ini bermakna berat badan tidak menentukan kejayaan seseorang.Namun berat tetap akan menurun bila anda mula kurus.
BMI  yang sering di jadikan rujukan ukuran berat juga adalah tidak tepat dijadikan takat rujukan kerana ia mengambil kira keseluruhan berat kita(Berat tulang,otot dan lemak) tanpa mengambil kira jumlah lemak dalam badan.Walaubagaimanapun sebagai ukuran kasar dan penilaian akademik ia tetap penting kerana ramai pakar pakar menjadikannya sebagai ukuran tahap kesihatan seseorang.
Obesiti Pemusnah Kesihatan
Lebihan lemak badan ini menimbulkan masalah yang banyak dari segi kesihatan.Ia muncul sebagai pemusnah kesihatan dengan terjadinya banyak penyakit berkaitan.
 Antaranya ialah  sakit jantung, diabetes, kerosakan sistem gastro –esophageal, tekanan darah tinggi, sakit sendi, arthritis, kurang subur infertile, tercungap, kemurungan, berdengkur , angin ahmar dan kanser.
Ternyata obesiti bukan hanya semata aspek kosmetik ianya juga berkaitan dengan aspek sosial dan kesihatan.
Sel lemak dan leptin
Sel lemak atau dalam bahasa saintifiknya di panggil adipocyte dalam badan kita mempunyai fungsi untuk mengeluarkan hormone  yang  dipanggil  leptin.Apabila kita makan ,tenaga lebihan dalam makanan di simpan menjadi lemak. Adipocyte ini mampu membesar dan mengecil bergantung kepada kandungan lemak di dalamnya.
Apabila kandungan lemak tersimpan dalam adipocytes meningkat, hormon  leptin  di rembeskan oleh sel-sel lemak dan diresap kedalam darah .Proses ini  memberi signal kepada otak bahawa badan sudah memperolehi makanan yang secukupnya.
Leptin merangsang rasa kenyang dan puas makan.Ia adalah isyarat berhenti makan.
Namun didapati  orang gemuk walaupun mempunyai banyak leptin dalam darah masih merasa tidak kenyang dan memerlukan makanan .
Merngapakah ini terjadi?
Ini menjelaskan wujudnya molekul lain dalam darah yang memberi isyarat kenyang dan selesa kepada otak. Molekul ini tidak dapat bertindak apabila seseorang itu menjadi obes. Apabila molekul ini gagal bertindak leptin tidak dapat berfungsi.
Terdapat interaksi kimia yang menarik yang berlaku dalam tubuh kita dan kesemua molekul molekul ini berinteraksi antara satu sama lain .
Oleh yang demikian orang obes walaupun mempunyai leptin yang banyak dalam darah tidak mudah menerima isyarat kenyang dan selesa apabila makan. Tambahan makanan yang tidak perlu diambil dan ini meneyebabkan lebihan berat badan.  
Apakah dia molekul-molekul  yang di maksudkan itu?
Di antara molekul-molekul  tersebut ialah enzim dan hormone dalam darah.
Hormon dan enzim berinteraksi dengan kompleks menukarkan makanan kepada tenaga.Apabila ia tidak dapat berinteraksi maka tenaga tidak terhasil dan makanan terus bertukar menjadi lemak.
Terdapat teknik-teknik untuk meningkatkan paras enzim dan hormone dalam darah. Dewasa ini pakar-pakar  mencadangkan pengambilan hormone yang berasaskan tumbuh-tumbuhan, ternyata ia memberi kesan yang memuaskan.Faktor pendedahan kita kepada racun serangga dan pengawet makanan yang berlebihan menyebabkan keaktifan kalenjar tubuh kita yang merembeskan enzim dan hormone menjadi tidak aktif lalu  pengambilan supplemen adalah penting.
Senaman adalah satu cara yang berkesan untuk meningkatkan paras hormone dan enzim dalam darah. Bila bersenam otot badan yang aktif memberikan signal kepada penghasilan hormone dan enzim yang tinggi serta dapat kurus segera.
 Peningkatan kadar hormon dan enzim bererti peningkatan dalam kadar metabolik anda.


Ukuran Lemak secara Saintifik
Lemak badan adalah penting untuk menjamin kesihatan seseorang kerana lemak memberi kita tenaga untuk membuat pergerakan untuk berbuat sesuatu.
Ukuran obesiti dibuat dengan melihat peratusan lemak berbanding dengan unsur-unsur lain dalam badan iaitu tulang dan otot.
Doktor-doktor kebanyakan berpendapat seseorang lelaki yang mempunyai lemak badan lebih daripada 25% jumlah berat badan keseluruhan  tergolong dalam kumpulan obes dan wanita yang mempunyai kandungan lemak lebih 30%  jumlah berat badan keseluruhan adalah obes.
Sudah lama pakar kesihatan dan doktor menggunakan kaedah seperti mengukur berat badan seseorang terapung  dalam air atau mengguna cara ujian dipanggil Dual Energy X-ray Absorptiometry (DEXA) untuk mengukur secara lebih tepat kandungan lemak dalam badan. Di beberapa negeri ada juga amalan mengukur kandungan lemak dengan mengguna elektrik yang di lalui dalam badan atau teknik mengukur ketebalan lemak dibawah kulit di beberapa bahagian badan. Kaedah-kaedah ini tidaklah memuaskan sepenuhnya. Namun hanya dapat memberi penunjuk ukuran kepada pengamal perubatan sahaja.
BMI


Setelah melalui masa yang lama penyelidik obesiti memberi penekan ukuran berasakan BMI atau indeks  berat badan atau body mass index sebagai satu piawai untuk mengukur lebihan berat badan dan obesiti. Ianya berasakan formula matematik dengan mengambil kira nisbah antara  ketinggian dan berat badan seseorang. Selalunya BMI adalah nisbah yang dikira dengan menimbang berat seseorang dalam kiraan kilogram dan dibahagi dengan ketinggian dalam meter padu (BMI=kg/m2). BMI bukanlah ukuran yang paling tepat tetapi merupkan yang paling senang untuk diguna dan dapat memberi penunjukk yang agak mencukupi untuk menentukan samada seseorang itu obes atau tidak. Ianya mencukupi sebagai garis panduan secara umum. Misalnya BMI 25 hingga 29.9 memperlihatkan seseorang itu mempunyai berat badan berlebihan. Seseorang yang mempunyai berat badan mlebehi 30 dikatakan mengidap obesiti.  Ukuran BMI melebihi 39 meletakkan seseorang sebagai pengidap obesity tegar. BMI adalah ukuran nisbah ketinggian badan dan berat badan. Ia tidak mengambil kira perbezaan antara lemak berlebihan dan otot. Namun begitu BMI mencukupi sebagai pengukur nisbah antara ketinggian dan berat badan sahaja.

Kaitan Obesiti dengan berbagai Penyakit
Obesiti adalah punca kepada berbagai penyakit yang melanda manusia. Penyakit-penyakit seperti  penyakit jantung, diabetes, kanser, masalah pernafasan, arthritis, masalah kesuburan dalam kalangan wanita, darah tinggi dan beberapa kesan psikologi dan sosial kesemuanya terjadi akibat obesiti .
Sakit jantung
Sakit jantung merupakan penyakit yang paling kritikal berpunca daripada obesiti. Kita selalu mendengar kisah mengenai masyarakat berbagai peringkat yang tiba-tiba diserang penyakit jantung.
Ada yang diserang ketika bermain tenis atau badminton atau lain-lain aktiviti. Ada juga yang di serang penyakit jantung ketika sedang bekerja. Ada yang di serang ketika di pejabat semasa berkerja,. Ada pula yang mendapat serangan ketika menunggang motorsikal atau memandu kereta. Ada yang kena serangan jantung ketika sedang tidur dirumah.
Sakit jantung boleh di anggap sebagai silent killer di kalangan orang orang obes. Lemak yang terlalu tebal boleh menyumbat saluran darah menyebabkan oragan tubuh kita tidak mendapat cukup oksigen yang di perlukan.
Didapati  orang-orang yang obes pada ukuran BMI linkungan 25 keatas adalah kategori yang terdedah kepada kejadian serangan jantung, mati mengejut atau sakit dada dan denyutan jantung yang tidak normal.
Darah Tinggi
Didapati juga mereka yang mempunyai berat badan berlebihan berkemungkinan mendapat tekanan darah tinggi. Apakah perkara yang menyebabakan mereka yang obes menjadi mangsa penyakit ini. Didapati kandungan  lemak darah  (triglycerides) tinggi dan HDL kolestrol yang baik rendah di dalam darah pengidap obesiti. Trigliseride tinggi boleh menyumbat salur darah dengan cepat .Bila ruang salur darah menyempit tekanan nadi dalamnya akan meningkat.

Hypertension mempercepatkan proses pengerasan arteri dan dengan itu proses penuaan menjadi lebih cepat. Pusingan ini mempunyai rentetan dimana arteri yang keras mengakibatkan tekanan darah tinggi systolic yang  membawa kepada tambahan kerosakan kepada arteri. Adalah dijangka dengan mengurangkan berat badan sebanyak 10 paun seseorang boleh mengurangkan tekanan darah systolic pada kadar lebih kurang 11mm ukuran mercury.
Diabetes
Diabetes ialah keaadaan dimana kandungan gula adalah tinggi dalam darah.
Makanan yang kita makan akan di uraikan menjadi glukosa.Glukosa akan di gunakan oleh sel-sel tubuh kita sebagai tenaga.Proses di mana glukosa bertukar menjadi tenaga di dalam sel di lakukan oleh hormone insulin.
Obesiti mempunyai kaitan rapat dengan diabetes. Pengidap diabetes mempunyai masalah kerana “receptors“ pada dinding sel tidak sensitif pada insulin. Sekiranya pengidap diabetes dirawat dan berat badan dapat diturunkan “ receptors” ini akan menjadi sensitif semula kepada insulin.
Besar kemungkinan faktor ini terjadi kerana kekurangan ko enzyme dan enzim yang di keluarkan tubuh.Kekurangan ini menyebabkan insulin tidak dapat bertindak dengan baik.
Seseorang yang obes terdedah kepada risiko mendapat diabetes type 2 sebanyak 2 kali ganda daripada mereka yang mempunyai berat badan normal.
Diabetes yang disebabkan oleh berat badan berlebihan merosakkan saluran  darah dan  membawa kerosakan kepada banyak organ dalaman badan.
Sistem organ badan terdedah kepada kerosakan yang menimbulkan berbagai masalah seperti kerosakan buah pinggang, serangan jantung, strok( serangan otak), buta atau kudis dan luka yang  sukar untuk sembuh.
Kanser
Lebihan berat badan atau obesiti juga ada kaitan dengan penyakit pembunuh utama iaitu  kanser. Hal ini merupakan suatu yang  sukar untuk dipercayai pada awalnya namun pembuktian menerusi kajian telah mengesahkan fakta ini.
Terdapat korelasi yang positif antara kanser uterus dan kanser payu dara dengan obesiti.
Adalah satu kenyataan bahawa golongan obesiti mempunyai risiko lebih tinggi terhadap berbagai jenis kanser seperti kanser endometrical iaitu kanser lining uterus, colon, gall bladder, prostate,kidney dan post menopausal breast kanser.
Didapati dikalangan wanita mereka yang mempunyai lebihan berat badan sebanyak 18 paun mempunyai dua kali ganda risiko untuk menghidap post menopausal kanser payu dara berbanding mereka yang tidak mempunyai lebihan berat badan.
Dikalangan  muda mudi wanita yang mengalami obesiti terdapat juga mereka yang mengidap penyakit akibat tekanan lebihan ke atas otak. Penyakit ini muncul dalam bentuk gangguan pandangan mata dan sakit kepala. 
Masalah Pernafasan
Lebihan berat badan dikaitkan juga selalunya dengan dengan masalah pernafasan dan kerap terjadinya penyakit lelah.Didapati juga mereka yang obes selalunya mengidap apnea tidur iaitu gangguan pernafasan ketika tidur. Berpunca dari keadaan obesity pengidapnya selalu mengalami gangguan pernafasan ketika tidur.Gangguan  apnea seperti ini menyebabkan darah dalam arteri kurang mencukupi dan ini menimbulkan tekanan darah tinggi dan masalah jantung yang lain seperti  dysrihtmias.
Arthrirtis
Sistem musculo-skeletal  meraka yang mengidap obesity juga selalu terdedah kepada penyakit-penyakit. Oleh kerana lebihan berat badan sendi-sendi menerima tekanan yang lebih secara terus menerus. Selalunya yang menerima pada yang teruk ialah tulang belakang dan bahagian bawah daripada lutut ke kaki. Kesakitan berpunca daripada berlakunya kerosakan cartilage pada sendi-sendi. Bila cartilage rosak  tulang  akan bergeser dengan tulang dan ini menimbulkan kesakitan
Bila sakit tidak dapat di tahan lagi  mereka  memerlukan laminectomies atau juga gantian keseluruhan tulang punggung ‘hip’ atau tulang lutut.
Namun selalunya pembedahan  tidak begitu berjaya untuk menghilangkan  kesakitan kepada kawasan buku lali dan kaki orang yang mengidap lebihan berat badan.
Lebih tepat lagi gantian bahagian sendi tidak meredakan sakit sekiranya lebihan berat badan pesakit terus meningkat.
Simptom-simptom arthritis boleh mengurang dengan pengurangan lebihan berat badan.Jadi dengan cara menurunkan berat badan pelbagai masalah sakit tulang boleh di atasi dan hasilnya adalah lebih baik daripada dengan mengadakan pembedahan atau memakan ubat ubatan.
Komplikasi penghamilan wanita
Obesiti mempunyai kesan ke atas kehamilan.
Seorang yang obes yang hamil bukan sahaja mendedahkan dirinya kepada risiko bahaya namun beliau juga mendedahkan bayi dalam kandungannya kepada risiko juga.
Risiko sewaktu hamil
1}-Seorang obese yang  hamil mendedahkan dirinya dan bayinya kepada gejala kematian lebih besar daripada mereka yang tidak mengidap obesity. Punca punca kematian tidak dapat di jelaskan dengan tepat sehingga pakar memanggilnya sebagai Sudden Death Syndrome.Ianya kematian tiba tiba yang mengejutkan tanpa dapat di tentukan puncanya yang tepat.
– 2}Seorang obes yang hamil mempunyai kemungkinan untuk mendapat tekanan darah tinggi 10 kali ganda daripada mereka  yang tidak mengidap obesity
-3}.Diabetes gestatinal  yang teruk adalah di sebabkan hormone yang tinggi sewaktu hamil.Wanita yang mengidap diabetes gestational sering di serang gejala masalah buah pinggang dan jantung.Wanita obese yang hamil lebih cenderung mendapat diabetes gestational berbanding dengan mereka yang tidak obes.
Risiko sewaktu bersalin
Didapati juga bayi kepada ibu yang obes  selalunya mempunyai berat badan berlebihan ketika dilahirkan.Berat badan yang tinggi disebabkan paras gula yang terlalu tinggi.
Komplikasi kelahiran yang sukar kerap kali menyebabkan doctor menasihatkan kelahiran melalui pembedahan caesarean .
Kadar Gula yang stabil  dalam darah yang boleh menyebabkan kerosakan otak dan tarikan sawan bagi ibu ibu ini..
Risiko kepada bayi
  • didapati obes semasa hamil membawa kepada kecederaan kelahiran atau kecacatan kepada spina bifida.
  • Ibu yang obese dan mengidap darah tinggi pula selalu melahirkan anak yang tidak cukup berat badan.Masalah tidak cukup berat badan di panggil Intra uterine growth retardation.Bayi sebegini mempunyai IQ yang sangat lemah dan sebahagiannya cacat otak.
Masalah tidak subur
Bagi perempuan yang masih mempunyai berat  badan berlebihan gangguan haid dan saluran fallopian tersumbat sering juga membawa masalah tidak subur.Mereka juga kerap di jangkiti masalah jangkitan vagina dan infeksi kulit di sebabkan oleh jangkitan  fungal.
Bagi wanita yang hamil ternyata obesity mendedahkan mereka kepada berbagai komplikasi yang menyiksakan diri dan kandungan mereka.
Kesan psikologi dan Sosial
Dari segi psikologi pula obesity mudah mengalami masalah emosi. Perasaan mereka diganggu oleh perasaan seolah-olah mereka dipandang rendah oleh orang lain. Mereka akan sensitive dan cepat terasa kerana jauh di sudut hati mereka merupakan manusia yang sangat bijak dan kreatif namun kebijaksanaan dan kretiviti mereka jarang sekali di ambil kira kerana masyarakat menganggap orang yang obese tidak dapat memberi imej yang sesuai dengan kejayaan hari ini.
Dalam masyarakat yang serba moden hari ini kecantikan badan merupakan sesuatu yang disanjung.Model model yang cantik bergaya dan mempunyai potongan badan yang memikat di tonjolkan menjadi symbol kejayaan dan rata rata mereka yang cantik bergaya menjadi pilihan dalam apa jua situasi.
Dengan badan yang ramping  seseorang mampu mengayakan berbagai pakain yang cantik . Namun mereka yang mengalami obesity akan merasa ketinggalan kerana tidak banyak pakaian yang sesuai dengan bentuk badan mereka.
Kalau kita tengok memang ada berbagai2 fesyen pakaian untuk wanita diMalaysia hari ini.Pakaian2 ini adalah cocok dengan mereka yang mempunyai bentuk badan yang cantik. Bagi mereka yang obese pula sudah tentu mereka terpaksa bergaya dengan pakaian besar dan longgar yang di anggap menutupi kekurangan mereka.
Satu lagi faktor yang boleh menimbul keresahan mereka yang mengidap obesity ialah sangkaan orang terhadap mereka. Misalnya orang mempunyai prejudis terhadap mereka dengan anggapan mereka ini gelojoh, malas dan hanya hidup untuk makan.Dalam saingan merebut peluang kenaikan pangkat dan pekerjaan juga orang orang yang obese sering tertindas.Potensi mereka sukar di lihat kerana anggapan ketua terhadap mereka yang negative mempengaruhi proses untuk menilai tahap kemampuan mereka.Bos takut untuk mempercayai mereka kerana kuatir mereka mempunyai sikap malas dan suka mencuri tulang.
Jadi mereka merasa diri mereka tersisih dan akhirnya mereka mendapati diri mereka dilembah kemurungan.Bila ini berlaku mereka seolah-olah berada dalam perangkap dimana mereka tidak berdaya untuk mencari jalan keluar. Ada juga dikalangan mereka yang seolah-olah keluar dari perangkap psikologi ini dengan membentuk kumpulan terdiri daripada pengidap obesity dan menonjolkan kononnya gemuk gedempul itu adalah bentuk badan yang cantik dan menawan.Sudah tentu dakwaan ini tidak benar.Sudah tentu juga setiap orang ingin menjadi kurus dan cantik. Jika mereka tahu caranya sudah tentu mereka akan dapat mencapai apa yang di cita citakan.
Kualiti  Hidup
Hidup yang berkualiti ialah hidup yang sihat sejahtera bebas dari segala penyakit dan sebuah kehidupan yang memberangsangkan lagi membahagiakan.
Oleh kerana pengidap obesity sukar untuk bergerak pantas  adalah  agak sukar untuk mereka melibatkan diri dalam aktiviti sukan dan social.
sukar bagi mereka untuk turut serta dalam aktiviti luar rumah seperti  berkebun atau berkhemah didalam hutan atau mengikuti expedisi memanjat bukit  atau aktiviti meredah hutan.
Begitu juga bila sering berhadapan dengan pelbagai penyakit sudah tentu kualiti kehidupan tergugat.
Faktor psikologi tidak boleh diambil ringan apabila kita berhadapan dengan masalah obesity,
Ibu bapa yang mempunyai anak anak obese harus menganalisa kesan psikologi dengan lebih mendalam.Bayangkan diri anda berada di tempat anak anak ini di dalam bilik darjahnya.Anak anak ini tentunya di kritik oleh teman teman lantaran penampilannya yang obese.Semasa sukan tidak siapa pun yang mahu berpasangan dengannya bermain kerana bimbang kalah gara gara kawan sepasukan yang obese.Lebih teruk lagi bila beliau menerima pelbagai ejekan dari kawan kawannya.
Ibu bapa harus membina self esteem anak anak ini dan memulakan program menurunkan berat badan dengan kaedah yang berkesan dan tidak membebankannya.
Kemurungan
orang yang murung melepaskan kemurungan dngan makan lebih banyak.  Orang yang hidup dalam kesedihan selalu juga didapati menjadi kuat makan untuk melegakan sedih itu. Jadi ternyata bahawa factor emosi mempengaruhi berat badan.
Kekecewaan  ……………..>    Kemarahan ……….boleh menyebabkan makan berlebihan
Disorder  Pemakanan
Ini adalah masalah yang sering berlaku apabila seseorang cuba untuk menurun kan berat badan dengan cepat dan menyangka bahawa berpuasa adalah cara yang paling baik untuk  cepat kurus.
obesity merupakan kesan kepada kehidupan yang terperangkap dalam pusingan menanggung lapar buat beberapa waktu dan kemudiannya menjadi pelahap untuk waktu waktu yang lain.
Orang-orang yang terperangkap sebegini selalu merasa kecewa dan mempunyai self-esteem yang rendah.
Mereka yang mengalami disorder ini mencuba bersungguh –sungguh untuk mengurangkan berat badan melalui berlapar tetapi azam mereka tidak boleh bertahan lama kerana badan mereka akan memberontak dan menarik mereka semula kepada  makanan. Pada ketika itu mereka akan makan dengan berlebihan.
Jadi teruslah pusingan berlapar diikuti  dengan makan berlebihan. Mereka yang berada dalam pusingan ini menjadi  bertambah obese dan hidup dengan merasa kecewa dan putus asa dengan kegagalan mereka untuk mendapat badan yang normal.
Batu hempedu
Batu hempedu terjadi dalam tiga cara. Selalunya ianya terjadi apabila “bile” mengandungi kandungan kolesterol yang tinggi lebih daripada yang terdaya diresapinya. Ianya juga terjadi apabila terdapat protein tertentu dalam “bile” bergabung  dengan  kolesterol menjadi  kristal.
“Bile” merupakan cecair yang di rembeskan oleh hempedu.Ia kaya dengan enzim-enzim yang mampu memecahkan lemak.
Batu hempedu terbentuk apabila gallbladder tidak menguncup sepenuhnya untuk mengeluarkan semua kandungan bile didalam nya.Punca utama batu hempedu tidak menguncup ialah kerana kandungan lemak yang terlalu tinggi.
0besiti menigkatkan risiko seseorang itu mengidap batu hempedu. Perempuan yang lebih berat badan mempunyai risiko yang lebih tinggi berbanding lelaki di sebabkan factor hormone wanita yang menyumbangkan kepada pengumpulan lemak.
Korelasi antara ukuran BMI dan penyakit batu hempedu adalah positif. Lagi tinggi BMI lagi tinggilah risiko mengidap penyakit batu hempedu.
Pengkaji mempercayai perempuan yang BMI melebihi 32 mempunyai risiko tiga kali ganda untuk mengidap batu hempedu daripada perempuan yang mempunyai BMI antara 24 dan 25. Risiko akan meningkat tujuh kali ganda bagi perempuan yang mempunyai BMI melebehi 45 berbanding dengan mereka yang BMI bawah pada 24.
Didapati dalam kebanyakan kes mereka yang berlebihan berat badan mempunyai gallbladder yang lebih besar kerana gall bladder mereka mengandungi banyak kolestrol yang  yang tidak dapat dikosongkan sepenuhnya. Tinggalan cecair dalam gallbladder ini boleh menjadi batu.
Pengkaji mendapati mereka yang mempunyai lemak di bahagian perut berhadapan dengan risiko lebih tinggi untuk mengidap batu hempedu daripada yang banyak lemak dipunggung atau paha.
Mereka yang mengurangkan berat badan tanpa henti dan dengan cara yang drastic mungkin meningkatkan risiko  terbentuknya  batu hempedu.
Cara yang terbaik ialah dengan mengurangkan berat badan secara perlahan lahan dan sistematik.
Kalori dan glycemic index bagi makanan
Setiap hari kita memerlukan tenaga. Tenaga itu diperolehi daripada makanan. Tenaga ini dikira dalam sebutan kalori.
Tenaga itu digunakan untuk bergerak kesana kemari dan untuk apa sahaja keperluan bekerja, bermain dan sebagainya.Tenaga juga di perlukan untuk pergerakan jantung .Semasa tidur sekali pun badan kita memerlukan hampir 6 kalori sejam bagi aktiviti tidur.
Namun jika  pengambilan tenaga melalui makanan melebihi daripada apa yang perlu untuk urusan kehidupan seharian maka lebihan kalori  ini terkumpul dalam badan dalam bentuk lemak yang berlebihan.
Kalau kita tukarkan keadaan diatas dalam bentuk persamaan ia nya begini:
Lebihan Berat Badan:
Kalori yang diambil     >      daripada kalori yang diguna
(lebih banyak)
Pengurangan Berat Badan:
Kalori yang diambil      <      daripada kalori yang diguna
( lebih sedikit)
Tidak ada perubahan Berat badan:
Kalori yang diambil    =        kalori yang diguna

Walaupun secara am factor penyebab lebihan berat badan berpunca dari aspek gaya hidup, budaya, factor genetic , kadar metabolic badan, sekitaran, dan kedudukan dari segi sosio-ekonomi seseorang  factor penentu selalunya terletak kepada corak pemakanan  seseorang .
Pengambilan  makanan ialah aktiviti memasukkan kalori kedalam badan.
Tabiat pengambilan makanan:
Tabiat merupakan kebiasaan.Seseorang yang tidak suka minum susu boleh mengubah tabiatnya jika di biasakan dengan susu setiap hari.Begitu juga seseorang yang gemarkan makanan berlemak.Tabiatnya boleh di ubah dan dia boleh menjadi seorang yang tidak gemarkan makanan berlemak bila di pupuk tabiatnya.
Tabiat yang  baik boleh di bentuk melalui panduan yang betul.
. Contoh Puan Azizah
Puan Azizah  mempunyai tabiat mengambil kalori yang terlalu banyak melalui memakan makanan yang tinggi kandungan lemak dan gula  .
Pagi pagi beliau sudah makan nasi lemak dan teh manis.Tengaharinya pula dia gemarkan nasi ayam dan petangnya goreng pisang dan kuih manis.
Dia  tidak begitu suka buah- buahan dan sayur – sayuran, dan minum banyak minuman manis menggantikan air biasa kerana tubuhnya di biasakan dengan kadar gula yang tinggi.
Pada peringkat awalnya dia tidak perasan bahawa dia melakukan sebarang kesilapan dalam pemakanan kerana tiada perubahan yang di rasakan berlaku.Kadar peningkatan berat badan berlaku dengan perlahan lahan sehinggakan dia merasakan tidak ada apa  apa  pun yang terjadi namun setelah beberapa lama dia mula merasa tidak selesa apabila lemak berkumpul dengan banyak dan badan mula terasa berat,
Semasa berjumpa dengan  saya berat badannya adalah sebanyak 80 kg dengan ketinggian 154 cm dia tampak gempal .Dia juga kelihatan kepenatan dan tanda tanda kegelisahan jelas di wajahnya.
Saya membuat analisa BMI ,menyukat kadar kandungan gula dan kolestrol dalam darah dan menyarankan beliau melakukan perubahan dalam hidupnya.
Perubahan yang di maksudkan ialah mengubah corak pemakanan,mengubah aktiviti harian dan melakukannya dengan bersungguh sungguh.Saya tidak membenarkan dia berdiet kerana diet akan meningkatkan paras bahan kimia dalam otaknya menjadikan beliau sukar mengawal dirinya.
Hentikan diet dengan segera dan tumpukan kepada perubahan corak pemakanan dan aktiviti harian.
Kurang bersenam atau aktiviti fizikal
Dalam kehidupan kita hari ini kita tidak  perlu untuk melibatkan diri dalam banyak aktiviti fizikal.Setiap hari kehidupan kita semakin mudah dengan adanya pelbagai ciptaan moden sehinggakan untuk memetik suis pun tidak perlu berdiri.Memadai hanya dengan menekan remote control sahaja.
Kita bergerak kesana kemari dengan kenderaan seperti kereta, bas dan komuter.. Jika kita hendak  naik ketingkat atas bangunan kita hanya perlu  menaiki lif atau escalator.Kemudahan ini menyebabkan badan manusia moden menjadi tidak aktif
Lebih kurang kita melibatkan diri dalam aktiviti fizikal maka akan lebih banyaklah peningkatan lebihan berat badan yang berlaku.
Senaman atau aktiviti bergerak membuatkan sel-sel otot kita menjadi aktif.Keaktifan ini perlu bagi membolehkan hormon dan enzim dalam darah kita terhasil.Otot yang aktif  adalah  satu rangsangan yang membolehkan tubuh kita mengeluarkan hormone dan enzim dengan baik.Pada otot tedapat sel sel yang dinamakan mitokondria.Mitokondria  adalah kilang bagi menjana tenaga yang di perlukan bagi aktiviti tubuh kita.Otot yang tidak aktif mengeluarkan tenaga yang sedikit kerana bilangan mitokondrianya sangat kecil.
Otot yang kuat membuatkan pembakaran lemak dalam tubuh kita menjadi pantas dengan  penggunaan tenaga yang berkesan .
Dari itu kita harus melakukan senaman senaman yang boleh meningkatkan saiz otot dan menguatkan otot.Antara senaman yang baik di lakukan ialah senaman menaiki tangga.

Apabila usia meningkat kita akan mengalami kekurangan enzim dan hormone dalam darah.Ini merendahkan kadar bmr kita dan mendatangkan obesity.Tetapi jika kita mengamalkan senaman setiap hari bmr kita tidak akan terjejas.

Apakah Bmr
Bmr ialah Basal metabolic rate.Ertinya penggunaan tenaga bagi tubuh kita semasa kita berehat.Tenaga tetap di guna meski pun kita berehat kerana pergerakan jantung usus dan lain lain tetap mengguna tenaga.Namun Bmr yang rendah membuatkan benyak tenaga di kumpul menjadi lemak.
Mereka yang mempunyai kadar bmr yang rendah perlu menyedari hakikat ini dan mengambil langkah langkah meningkatkannya.Antara langkah langkah yang boleh di lakukan ialah dengan mengamalkan senaman,mengambil makanan beralkali tinggi dan sentiasa mengamalkan gaya hidup sihat dengan pengambilan makanan yang berkualiti dan rendah kalori.
Jawab soalan soalan di bawah ini
jika jawapan anda ialah ya maka anda mengalami masalah bmr yang rendah
1. Bila diet berat tidak turun
2. Berat naik mendadak bila makan lebih
3. Sukar senaman kerana berasa terlalu letih bila bersenam
4. Gemarkan makanan berkarbohidrat dan manis
5. Mudah lapar
6. Makan sedikit tetapi cepat gemuk

Jangan Tertipu dengan label makanan
Kini  cara makan orang-oranag barat seperti kedai-kedai fast-food menjadi suatu kebiasaan . Minuman pula ialah minuman manis bergas. Ini sudah menjadi tabiat pemakanan masyarakat bandar hari ini.Iklan iklan minuman ringan membuatkan anak anak kecil terpengaruh dan mahu meminumnya.Tabiat ini di bawa ke alam dewasa mereka dan akibatnya mereka akan di hadapkan dengan kesan yang merosakkan kesihatan.
Mereka suka makanan tersebut kerana ia mudah di dapati,cepat tak perlu  tunggu lama untuk membelinya namun ianya mengandungi kandungan lemak dan gula yang semuanya berkalori tinggi.
Setiap hari memakan makanan tersebut membawa kepada pengambilan kalori yang berlebihan.
Banyak daripada  makanan itu dijual dengan label menyatakan ianya sihat tanpa lemak atau  hanya mengandungi kandungan lemak yang rendah tetapi secara sebenar mungkin mengandungi lemak  lebih daripada makanan  yang sepatutnya di ambil setiap hari. Adalah penting untuk mengetahui dengan tepat malumat pemakanan bagi apa yang kita makan dan  memastikan makanan tidak di ambil berlebihan
Kalori dan kandungan makanan kita
No   FOOD ITEM/MAKANANAMOUNT/CALORIESCHO,gPROYEIN,gFAT,g
BIL.
(kcal)(carbohydrate)
1 Nasi Lemak ( Normal )1 plate4759289
2 Nasi Dagang ( Set )1 plate50892812
3 Nasi Briyani Chicken1 plate9221074137
4 Chicken Rice ( set )1 plate590652626
5 Fried Rice ( Nasi Goreng )1 plate7421022111
6 Fried Mee ( Mee Goreng )1 plate501611820
7 Mee Bandung1 bowl549552028
8 Mee Curry1 bowl529371237
9 Mee Soup1 bowl475422727
10 Fried Kuew Teow1 plate741762338
11 Kuew Teow Bandung1 bowl540581717
12 Spagetti With Chicken1 plate49726871
13 Chicken Soto ( Soto Ayam )1 bowl433571913
14 Chicken Kurma1 pc ( med)17911314
15 Chicken Curry With Coconut1 pc ( med)25152017
Milk
16 Fried Chicken1 pc ( med)25532018
17 Chendol1 bowl46165719
18 Bubur Cha Cha1 bowl53680734
19 Bingka Ubi1 slice1903027
20 Kuih Lapis1 pc1202113
21 Vadai1pc18114711
22 Egg Tart1pc279296.715.2
23 Kuih Talam1 slice2444327
24 Pizza Chicken1 pc26821144
25 Chicken Nugget1 pc52333
26 Beef Burger1 serving427431920
27 French Fries1 cup32236418
28 Mashed Potato1531302021
29 Muffin / Bread522102732


.

          ●  kurangkan pengambilan lemak tepu
●   whole milk(susu skim)
●   butter / ghee
●  santan kelapa
●   full cream dairy products
Tingkatkan pengambilan fiber
          ●  menhindarkan sembelit dan mengaktifkan usus.
          ● turunkan gula paras gula  & cholesterol
          ●  mengambilnya dengan air yang banyak
Makanana yang banyak serat●   whole grains / whole bran cereals

●   sayur sayuran dan buaha buahan
GGGG●   oat meal
Penggunaan kalori
Dalam setiap pergerakan kita mengguna kalori, Kalori adalah tenaga yang membolehkan diri kita bernafas, mencerna makanan, bergerak kesanan kemari dalam kehidupan seharian. Kalori ini diguna oleh badan atau dibakar untuk member tenaga dan dengan nya kita dapat melaksanakan segala fungsi hidup. Namun perimbangan antara kalori yang diambil dengan kalori yang diguna sangat penting keranan jika yang diambil melebihi daripada yang diguna akan berkumpul lebihan dalam badan dalam betuk lemak.jadi setiap kalori berlebihan dalam badan hendaklah di bakar denganbersenam. Kita perlu membuat aktiviti fizikal yang melibatkan pergerakan otot badan yang nmenyebabkan kalori dibakar. Segala aktiviti yang kita lakukan seperti bernafas sekali pun mengguna tenaga. Segakla kerja yang kita buat membakar  kalor. Samada kita berjalan didalam rumah. Berkebun di luar rumah. Buat kerja dimana sahaja pendeknya kalau badan kita bergerak kalori digunakan. Dengan bermain atau berjalan suka-suka juga kita membakar kalori tidak semestinya dengan berlari dengan pantas.
Aktiviti exercise secara tetap sangat baik untuk kesihatan badan. Exercise ini mengurangkan risiko terhadap berbagai penyakit seperti kanser, diabetes dan darah tinggi. Disamping itu ia membantu untuk menjaga supaya berat badan tetap sama dan ini menyumbang kepada kesihatan tulang,otot dan sendi. Mengenai exercise ini ramai yang mempunyai salah faham yang menganggap bahawa exercise mestil lah lasak. Exercise tidak semestinya lasak. Jika kita berjalan cepat dalam setengah jam, empat atau lima kali seminggu ianya sudah mencukupi untuk menjaga kesihatan kita. Jadi tidak semestinya tenaga perlu dibakar dengan berlari pantas. Cuba ambil perhatian dengan pernyataan ini. Kalau kita berjalan kaki sebatu kita menggunakan tenaga sama dengan berlari sebatu. Cuma masa diambil untuk berjalan sebatu lebih lama daripada berlari sebatu. Jadi kalau berjalan kita membakar kalori dalam masa yang lebih lama secara perlahan dan kalau kita berlari kita membakar kalori dengan cepat dalam masa yang lebih singkat. Jadi selepas berlari sebatu tenaga yang kita gunakan sama dengan selepas berjalan sebatu. kajian menunjukkan ramai orang dewasa tidak amabil exercise secara tetap. Jadi ramai tidak mempunyai keseimbangan antara kalori yang diambil dengan kalori yang di guna. Oleh sebab ini obesity berluasa dimana-mana negara hari ini. Di negara kita sangat ketara bahawa mereka yang mengidap obesity kian meningkat. Ramai juga percaya bahawa excercise mesti lah kasar dan kuat dan dengan cara itu barulah effektif atau berkesan, Kepercayaan ini tidak benar. Exercise secara lembut seperti tai chi itu pun berkesan dalam penjagaan berat badan dan penghindaran penyakit. Yang sangat penting ialah membentuk tabiat yang sihat dalam menimbangi antara jumlah kalori yang diambil dengan jumlah kalori yang di guna. Keseimbangan ini akan menentukan antara kehidupan yang sihat dengan kehidupan berisiko kepada pendedahan kepada berbagai penyakit yang disepatutnya mungkin dapat dielakkan. 
Pengaruh Persekitaran dan komuniti
Persekitaran kita dan komuniti dimana kita berada sudah pasti mempengaruhi kita mengenai pilihan kita terhadap makanan dan bagaimana kita mengguna kalori yang telah diambil.
Jika anda membuat perancangan sihat untuk menguruskan berat badan dan anda berasakan bahawa sajian makanan di kantin tempat kerja anda tidak menepati rancangan anda ,anda harus bertindak membawa bekal makanan dari rumah .
Anda boleh berpakat dengan kawan kawan yang ingin menurukan berat badan dengan membawa bekal makanan sihat  bersama sama.
Jadikan isu pemilihan makanan sebagai suatu agenda yang penting dalam hidup anda.
Lakukan aktiviti di rumah
Apa kita lakukan dirumah?
Adakah kita melakukan pergerakkan yang banyak  dalam menjaga kebersihan dan kesejahteraan rumah  rumah  atau kita duduk mengadap tv dan kerja rumah dibuat oleh orang gaji kesemuanya.
Jika  kita duduk dirumah dengan berehat-rehat menhabiskan masa dierumah dengan membaca surat khabar atau ber embang lam-lama melaui telefon atau rakan rakan yang berkunjung ke rumah sepanjang hari maka tabiat yang sedemikian boleh mengurangkan penggunaan dan pembakaran kalori.
Tempat Kerja
Setiap dari kita mempunyai  tuntutan kerja yang berlainan. Ada pekerjaan yang memerlukan pergerakan fizikal yang banyak dan ada yang memerlukan pergerakan fizikal yang sedikit.
Selalunya mereka yang berkerja yang memerlukan pergerakan yang banyak tidak mengidap obesity kerana antara tenaga yang diambil dengan tenaga yang diguna seimbang.
Bagi mereka yang tidak memerlukan banyak pergerakan masa bekerja mereka perlu membuat exercise lebih banyak supaya keseimbangan kalori dpat dikekalkan dan dengan itu lebihan berat badan tidak berklaku.
Komuniti moden yang semakin gemuk
Masalah lebihan berat badan bukan lagi satu masalah yang di pandang serius oleh komuniti moden.Kegemukan merupakan sesuatu yang di terima umum.Ke mana mana kita pergi terlalu ramai orang orang gemuk kerana obesity tidak di ambil serius.Ianya di anggap gejala biasa dan suatu fenomena yang harus di terima di Negara Negara maju yang melambangkan kemakmuran dan kekayaan sesebuah Negara.
Sajian pemakanan segera yang mengutamakan rasa yang sedap dan menyebabkan  ketagihan karbohidrat di kalangan kita menimbulkan  kesukaran untuk mengimbangi antara kalori yang diambil dengan yang diguna.
Oleh kerana industry makanan merupakan suatu bidang perniagaaan yang besar dan menguntungkan peniaga peniaga besar maka banyak lah iklan yang di tonjolkan dan kesemua iklan memaparkan model model yang kurus lansing dan jelita .Model model yang kurus lansing dan jelita membuatkan kita lupa bahawa mengambil makanan sebegini akan merosakkan system tubuh kita dan membawa kepada obesity yang terlampau.
Dalam masyarakat kita di Malaysia kita dapati banyak kenduri kendara dan jamuan rumah terbuka.Boleh di katakan terlalu banyak jamuan dan  majlis makan yang di anjurkan .Makanan yang dihidang selalunya menyelerakan. Ini merupakan salah satu factor yang menyebabkan ramai  amat menarik sehingga kita tidak dapat mengawal selera makan.
Apabila terasa badan sudah lebih berisi masing-masing mula mengamal kan diet yang ketat.Apabila mendapat jemputan pula mereka  makan pula dengan banyak. Pusingan berdiet dan kemudian makan banyak seperti ini  tidak putus jadi berat badan sentiasa turun naik seprti yo yo.
Apakah peranan gula sebagai penyebab obesity?
Gula ialah makanan yang mempunyai kalori tinggi dan  seringkali kita  mengambil banyak kalori melalui makanan bergula tanpa merasa puas atau kenyang.
Jika gula dapat dielakkan dari makanan maka kita akan lebih mudah  dapat mengurangkan pengambilan kalori.
Sebagai contoh satu sudu teh gula mengandungi 16 kalori.
Secara kasar dalam makanan harian kita makan makanan manis seperti kek, coklat, jus buah, kueh-kueh, buah Melaka, wajik .Secara  tidak lansung kita akan mengambil kandungan gula lebih kurang 24 sudu teh yang mengandungi lebih kurang 380 kcal/day. Kalori yang banyak sebegini tidak member rasa kenyang dan puas makan menyebabkan kita akan mengambil lebih banyak lagi kalori dari gula.Kalori dari gula kan di tukarkan kepada lemak dengan cepat sekali.Lemak yang terhasil pula sukar untuk di pecahkan menjadi tenaga semula.
Kalau kita dapat mengelak daripada makanan manis sudah tentu  kita dapat mengurangkan pengambilan kalori yang boleh menolong dalam mengurang berat badan.
Ini adalah satu cara yang baik kerana anda tidak perlu mengikat perut menahan lapar.Anda perlu menahan dari pengambilan gula sahaja.Pada peringkat permulaan anda masih di belenggu ketagihan gula.Anda berasa perlu makan manis disebabkan masalah ketagihan.Harimau ganas dalam minda anda akan menunjukkan taringnya membuat anda teringat ingat kesedapannya makanan manis itu namun setelah seminggu mengelakkan gula perasaan ketagihan gula akan hilang .Anda mula berasa nikmatnya makanan yang kurang gula .Bila makanan dimakan tanpa gula anda mulai merasa nikmat sebenar makanan.Pernahkah anda terfikir kenapakah kita di hidangkan dengan pelbagai jenis teh dan kopi.Sebenarnya teh dan kopi tanpa gula sedap rasanya.Bila di tambah gula akan hilang nikmat sebenar dan rasa teh dan kopi menjadi serupa sahaja membuatkan anda tak dapat merasa kalainan rasa dan nikmatnya itu.
Memahami peranan lemak sebagai penyebab utama obesiti
Lemak dalam badan kita penting kerana ia boleh ditukar kepada tenaga semasa kita memerlukannya. Namun apabila lemak berlebihan ia menimbulkan masalah berat badan yang sukar untuk dibakar sepenuhnya kerana kandungan kalorinya yang tersangat tinggi.
Kalau dibanding dengan protein dan karbohidrat yang mempunyai kandungan kalori sebanyak 4 kalori/gm ternyata kandungan kalori dalam lemak lebih tinggi iaitu  9 kalori/gm.
Jadi makanan yang tinggi kandungan lemak merupakan makanan yang tinggi kalorinya.
Lemak terbahagi kepada dua kumpulan lemak yang boleh larut (saturated) dan lemak tak larut (unsaturated). Makanan mengandungi lemak larut  saturated fat seperti mentega,keju, susu penuh lemak,aiskrim . Ia juga didapati dalam lemak binantang atau ayam dan juga  dalam lemak ikan-ikan tetapi dalam jumlah yang lebih rendah.
Beberapa jenis minyak sayuran mengandungi lemak unsaturated. Lemak jenis ini tidak begitu baik kerana kandungan kolesterol  tinggi
.Satu jenis lemak lagi ialah lemak polyunsaturated yang terdapat dalam jagung, bunga matahari dan kacang soya.
Adakah Faktor genetic mempengaruhi obesiti
Faktor yang  menyebabkan satu keluarga menjadi obsese  adalah kerana  amalan pemakanan yang diturunkan dari ibubapa kepada anaka-anak. Banyak kajian memperlihatkan bahawa factor amalan pemakanan merupakan factor utama yang  mentukan sama ada keluraga itu menjadi obese atau tidak.
Ahli keluarga slelaunya berkongsi tabiat hidup dan makan. Jadi sekiranya amalan atau tabiat pemakanan tidak baik diamalakn aoleh satu keluarga maka secara tidak langsung amalan itu di warisi oleh keturunan mereka.
Cuba kita lihat amalan makan nasi dengan lauk bergoreng dan berlemak tinggi yang diamalakan dalam sesebuah keluarga.Ia akan menjadi ikutan dan di sajikan oleh ibu bapa kepada anak anak mereka.
Begitu juga aktiviti bersukan.Ibu bapa yang kurang prihatin dan tidak menggalakkan anak anak bersukan akan memiliki anak anak yang obese dan seterusnya membentuk generasi yang obese.
Tidaklah dinafikan bahawa genetic  memain peranan dalam mempengaruhi samada seseorang itu menjadi obese arau tidak
Diperhatikan dalam kes anak angkat dapat dilihat bawa dalam kedupan yang dikongsi bersama dengan keluarga angkat anak itu memperklihat ciri-ciri fizikal yang boleh dikaitkan dengan cirri-ciri fizikal keluarga kandungnya.
Lemak berlebihan dibahagian perut atau memperlihatkan ciri lebihan berat badan seperti yang terjadi kepada keluarga kandungnya. Walaupun secara umum didapati ada kemungkinan dalam 25-30% bahawa anak daripada kelurga obese akan mewarisi obesity namun berlakunya obesity itu bukanlah berpunca daripapada factor genetic tetapi berpunca daripada amalan pemakanan dalam keluarga itu.
Misalnya anak daripada ibu bapa yang obese mumpunyai berat badan yang normal dan mempunyai kadar metabolic yang membolehknya membkar kalori lebih banyak daripada kanank-kanak biasa melalui aktiviti fizikal yang tidak banyak.
Dalam kes-kes tertentu dapat dikesan bahawa terdapat juga masalah obesity yang berpunca daripada masalah hormone atau gland. Terdapat kes klinikal Hypothyroidism dimana seseorang tidak mempunyai hormone thyroid untuk mengawal supaya kadar metabolic berada pada kadar yang normal atau ssesuai.
Masalah ini dapat di rawat dengan mudah oleh doktor.
Sekiranya anda merasakan anda telah pun menjaga pemakanan dan bersenaman tetapi masih kelesuan dan tidak lansing besar kemungkinan anda mengalami masakh metabolic.
Terdapat juga kes yang disebut Cushing’s syndrome dimana penghasilan corticosteroid hormone tidak normal.
Apabila corticosteroid terlalu tinggi maka kita akan menjadi semakin gemuk.Corticosterois yang tinggi menyebabkan masalah pada pemecahan makanan menjadi tenaga.Makanan bertukar menjadi lemak dengan cepat tanpa memasuki mitokondria  untuk menjadi tenaga.Seseorang yang makan ubat perlansingan badan berasaskan sibutramine mudah mendapat masalah kelebihan corticosteroid.
Faktor hormone juga membeza factor pendedahan kepada obesity antara wanita dan lelalki. Wanita mengalami perubahan hormone pada tahap-tahap tertentu dalam hidupa mereka seprti masa mentural cycle, masa kehamilan dan menopause.   Namun perkara ini boleh di perbetulkan dengan terapi yang berkesan di klinik. Perbezaan antara lelaki dan perempuan dalam menangani obesiti 
Berbezakah masalah obesity di kalangan lelaki dan wanita
Dari segi physiologi badan lelaki dan wanita ada perbezaan berhubung dengan kadar risiko terhadap obesity. Secara am perempuan lebih senang menjadi obese daripada laki-laki. Lelaki didapati mempunyai lebih otot  dan kurang lemak dari wanita. Secara biasa dalam keadaan tanpa pergerakan badan lelalki dapat membakar antar 10-20% lebih kalori daripada badan wanita.Ini nyata memperlihatkan bahawa wanita perlu membuat pergerakan ringan lebih sedikit daripada lelaki untuk mengekal bentuk badan yang tidak obese.

Kandungan lemak bagi lelaki dan wanita

DescriptionWomenMen
Essential fat12 – 15%2 – 5%
Athletes16 – 20%6 – 13%
Fitness21 – 24%14 – 17%
Acceptable25 – 31%18 – 25%
Obese32% +25% +
 Penyakit dan ubat ubatan yang harus di awasi
Ubat-ubatan mengandungi steroid yang boleh menyebabkan lebihan berat badan. Ubatan seperti antidepressants berkemungkinan menyebabkan lebihan berat badan.Penyakit yang boleh dikaitkan sebagai penyebab berat badan seperti hypothyroidism dan juga kemurungan atau masalah nuerological. Selalunya penyakit ini mengheret pesakit menjadi pelahap dan makan berlebihan. Akibatnya kalori yang diambil lebih besar dripada kalori yang diguna.

Masalah metabolic
 Puan Zuraida datang bertemu saya pada ogos 2008. Saya dapati Puan Zuraida yang cantik bergaya ini mempunyai personaliti yang ramah dan mesra. Sesuailah dengan imej beliau sebagai seorang usahawan berjaya.
“Doc, tolonglah saya… Saya nak jadi langsing dan lebih kurus.” Katanya tanpa berselindung.
 “Saya dah cuba pelbagai cara. Pusat-pusat pelansingan pun saya dah pergi. Tapi saya gagal.” keluhnya kesal
 Saya memandang wajah Puan Zu. Air matanya bergenang.
Tiba tiba dia menangis teresak-esak. “Doktor tahu betapa saya ingin turunkan berat saya. Saya tak selesa dengan berat 80 kg ni.”
Puan Zu tak dapat lagi membendung kerisauan dan kekecewaan hatinya. “Saya control makan. Saya pun ada ambik ubat doctor tapi berat badan turun sekejap je. Lepas tu naik balik, pusat slimming yang mahal beribu-ribu pun saya dah pergi tapi berat saya masih tak berganjak. Ia turun sikit tapi naik balik.
 “Saya terlalu kecewa sebab saya tahu saya tak makan banyak namun berat saya tetap naik. Saya sanggup seksa diri saya dengan tak makan asalkan dapat hasil yang baik tapi apa yang saya rasakan hanyalah kepayahan dan keperitan semata-mata namun hasilnya tiada. Kenapa dok? Apakah yang berlaku kepada badan saya? Adakah saya ni memang tak boleh nak jadi kurus? Saya tengok orang lain senang je kurus tapi kenapa saya tak boleh?”
 Saya membuat pemeriksaan keatas Puan Zu. Tekanan darah beliau 140/88 manakala paras gula dalam badannya agak rendah. Hanya 5 sahaja walaupun beliau baru makan dua jam yang lalu. Bila ujian darah di buat ternyata paras had kolestrol agak tinggi dan ldl pula rendah sedikit. Ini bermakna beliau adalah termasuk dalam golongan berisiko tinggi yang mudah mendapat diabetes darah tinggi atau masalah jantung.
 Saya memang sudah menjangkakan keputusan darah yang sebegitu kerana setelah beberapa tahun menjalankan ujian darah ke atas pesakit saya yang mengalami obesiti saya dapati hasilnya lebih kurang sama. Mereka tergolong dalam golongan berisiko.
Saya memaklumkan kepada Puan Zu bahawa beliau menghadapi masalah metabolic atau saya lebih suka menggelarkannya sebagai cabaran metabolic (metabolic challenge).
Saya bertanya Puan Zu samada beliau sanggup bersama sama saya selama 12 minggu bagi menghadapi cabaran metabolik ini. Selama 12 minggu saya dan para petugas klinik kami akan menemani dan bersama-sama beliau memberi tentangan terhadap cabaran ini, dan selepas itu Puan Zu akan meneruskan usahanya sendiri selepas melepasi rintangan rintangan yang hebat di peringkat permulaan.
Minggu Pertama
Minggu pertama kami lalui dengan mudah. Pada masa ini Puan Zu mula merasa lebih tenang dan bertenaga. Beliau tidak lagi merasa lemah dan lesu. Beliau merasa lebih bersemangat untuk meneruskan cabaran .
Minggu Kedua
Minggu kedua hingga keempat berlalu dengan mudah juga. Saya tidak mengharapkan penurunan berat badan yang mendadak kerana target saya ialah membaik pulih masalah metabolik yang di alaminya. Namun Puan Zu mula tersenyum kerana dia mula merasa penyusutan dalam ukuran badan. Bersama tenaga yang terhasil di dalam tubuhnya dia tidak keberatan untuk bersenam.
 Minggu Keempat
“Doktor, dulu saya cepat letih.Sekarang saya dah boleh bersenam dan jogging lama sikit.
Saya menerangkan kepada Puan Zu, empat minggu yang lalu metabolic beliau amat rendah. Segala makanan yang di makan tidak bertukar menjadi tenaga sebaliknya ia hanyalah ditukarkan kepada lemak sahaja. Sebab itulah beliau merasa letih dan lesu dan tidak bersemangat untuk melakukan aktiviti.
Minggu Kelima
Minggu kelima memerlukan Puan Zu mengubah cara pemakanan yang boleh merosakkan system metabolik tubuh. Segala makanan yang merosakkan sistem dielakkan dan kami menerangkan kepada beliau mengapa pentingnya mengambil makanan beralkali serta mineral yang meransang metabolisma .
Minggu Kelapan
Pada minggu ke 8 Puan Zu sudah pun faham kenapa selama ini beliau tidak boleh menurunkan berat badan dengan mudah sebelum ini. Apa yang dirasainya dan dialaminya selama 8 minggu ini meningkatkan semangatnya untuk Berjaya. Minggu ini beliau diberikan jadual diet yang ketat namun boleh di lakukannya dengan mudah sekali.
Minggu Kesembilan
Selepas minggu ke lapan beliau mengalami penurunan 3 kg. Tapi bukan itu yang kami mahukan. Kami mahu meningkatkan kadar metaboliknya agar beliau boleh membakar segala makanan yang di makannya tanpa perlu berdiet lagi. Amat mudah bila anda sudah memahami masalah metabolic ini.
Minggu Keduabelas
Selepas 12 minggu bersama kami dan kehilangan 12 kg, kami berharap Puan Zu akan terus berjaya. Bukan sahaja mencapai berat badan idamannya namun mencapai kesihatan yang optimum.
Selepas 2 tahun saya bertemu semula dengan Puan Zu yang berat badanya 60kg ternyata dia lebih menawan. Kesihatannya lebih baik dan pemeriksaan darah jelas menunjukkan beliau tergolong dalam kumpulan yang tiada risiko.
“Doc,saya bersyukur bertemu dengan doc. Saya harap doc dapat bantu orang lain juga yang bermasalah seperti saya.”
Didalam tubuh kita terdapat hormone dan enzim yang bekerja bersana sama dengan harmoni bagi membakar lemak dan menghasilkan tenaga,Apabila tubuh kita kekurangan enzim dan hormone tertentu maka kita akan menjadi gemuk,berasa letih dan lesu.
Kenapakah masalah metabolic berlaku kepada kita?Masalah metabolic berlaku disebabkan oleh kesalahan kita yang membiarkan  system hormone dan enzim kita menjadi musnah akibat corak pemakanan yang tidak baik.
Cuba lihat seorang bayi yang baru lahir.Bayi akan menangis bila lapar dan tenang apabila apabila kenyang.Bila sudah kenyang bayi akan berhenti menyusu secara automatic.
Kesan perisa makanan dan memakan makanan segera menyebabkan kita tidak mampu membezakan di antara kenyang dan lapar.Akibatnya kita  sentiasa makan dan perut kita boleh menerima segala makanan meskipun sudah kenyang.Kita tidak mampu menolak godaan makanan meski pun perut telah pun di isi secukupnya.
Di bawah ini saya meletakkan carta marissa metabolic score untuk di isi.
Anda hanya perlu mengisikan yes or no.
Yes bermakna 1 markah.
No bermakna 0 markah
MARISSA METABOLIC SCORE
  1. Pernah diet namun berate tidak berganjak? Ya        Tidak
  2. Berat menurun apabila berdiet namun setelah habis berdiet berat badan bertambah semula?                                                                                    Ya        Tidak
  1. Berdiet dan berat badan turun tanpa masalah namun tidak mampu mencapai berat badan ideal.                                                                                 Ya        Tidak
  1. Letih dan mengantuk sekitar 2 jam selepas makan?                                                      Ya        Tidak
  2. Letih dan mengantuk sentiasa? Ya        Tidak
  3. Bangun pagi dengan cergas namun sekitar pukul 10 to 11 pagi mula merasa letih dan tiada mood untuk bekerja.                                                                                 Ya        Tidak
  1. Bangun dengan rasa lesu dan tak segar? Ya        Tidak
  2. Bangun dengan rasa lapar? Ya        Tidak
  3. Tekak inginkan makanan manis selalu? Ya        Tidak
  4. Tekak ingin makanan berat selalu seperti nasi? Ya Tidak
  5. Merasa terlalu letih bila berdiet atau puasa? Ya Tidak
  6. Merasa segar dan gembira bila puasa atau berdiet? Ya Tidak
  7. Masalah panau atau ruam pada kulit. Ya Tidak
  8. Masalah kudis kecil terutama pada bahagian alat sulit. Ya Tidak
  9. Masalah gatal telinga terutama pada waktu malam. Ya Tidak
  10. Kerap buang air kecil pada waktu malam? Ya Tidak
  11. Kerap kencing setiap kali lepas makan? Ya Tidak
  12. Depressi pada tugasan harian (Kemurungan) Ya        Tidak
  13. Mengantuk ketika memandu Ya Tidak
  14. Sering stress tanpa sebab Ya Tidak
  15. Masalah buang air besar Ya Tidak
  16. Selera meledak pada waktu malam Ya Tidak
  17. Merasa kebas pada anggota tubuh Ya Tidak
  18. Gangguan tidur malam Ya Tidak
  19. Sering lapar di waktu malam Ya Tidak
Bulatkan Pada Soalan Yang Sama Dengan Situasi Anda Sekarang               SCORE                      

Markah 0 to3 masalah metabolic  sangat serius(Selalunya pengidapnya terlalu gemuk)
3 to 6 biasanya normal dan hanya sedikit masalah yang mudah di rawat dengan senaman
6 ke atas menunjukkan   masalah metabolic yang  serius
Progesterone deficiency score
Progesterone  wujud dalam tubuh lelaki dan wanita. Pada tubuh lelaki ia diproses menjadi testosterone iaitu hormone lelaki.
Pada wanita  ia digunakan secara terus untuk mengimbangi hormone hormone yang lainnya dan sebahagiannya di tukarkan kepada hormone estrogen.
Kaitan antara enzim dan hormone pemecah lemak
Enzim dan hormone  bekerja bersama sama memecahkan makanan kepada tenaga.Bila hormone tidak cukup dalam badan kita , makanan tak dapat di pecahkan menjadi tenaga .Ia akan  terus menjadi lemak.menjadi .kerana itulah pengidap masalah metabolic akan cepat letih dan mudah gemuk walaupun makan sedikit sahaja.
Suplementasi hormone dan enzim merupakan sesuatu yang amat penting bagi kita.Dewasa ini banyak bukti bukti yang menunjukkan kepada kita bahawa pendedahan kita kepada bahan kimia dan racun serangga membuatkan kalenjar hormone dan enzim dalam badan kita menjadi lembab.
Kelembapan ini membuatkan kadar metabolism merosot .Jika anda menjawap soalan soalan berkaitan metabolisma di atas dan merasakan bahawa anda tergolong dalam golongan bermasalha metabolic usahlah merasa risau kerana anda boleh di bantu.
Prinsip prinsip mengurangkan berat badan.
Kita perlu memahami perbezaan antara mengurangkan  berat badan dengan mengawal berat badan.
 Mengurangkan berat badan ialah usaha yang ditumpukan untuk mengurangkan pengambilan kalori dan meningkatkan  pembakaran kalori.Mengawal berat badan ialah usaha untuk kekalkan berat badan pada tahap yang baik untuk menjaga kesihatan  dan kecantikan badan.
Prinsip 1
Menurunkan berat badan secara beransur ansur
Selalunya usaha yang ditumpukan ialah untuk memstikan seseorang mendapat senaman  yang cukup dengan  gaya hidup sihat dari segi makanan dan kehidupan social yang mengembirakan.
Tabiat yang perlu  di pupuk ialah tabiat makan yang mengambil kira kandungan kalori dan zat makanan  dalam makanan yang hendak diambil.
Kesedaran yang perlu ada ialah untuk memahami tabiat itu  perlu diamal secara berterusan. Jadi ia melibatkan perancangan dan ketentuan dari segi dimana hendak membeli makanan, apa jenis makanan yang dibeli, tabiat makan diluar perlu diubah dengan memilih tempat makan yang akan memperkokokhkan amalan pemakanan yang dikehendaki.
Aspek yang tidak kurang penting ialah melakukan senaman  ringan secara berterusan.
Prinsip 2
Penurunan berat badan ialah satu proses yang panjang
Bagi mereka yang obese pengawalan berat badan merupakan satu proses yang panjang. Mereka  perlu mendapat pertolongan doctor atau pakar kesihatan untuk menjayakan proses pengawalan berat badan sekirannya tidak Berjaya melakukannya sendirian kerana mereka mungkin berhadapan dengan  masalah metabolik.
Segala yang hendak dibuat ini tentu sekali akan lebih senang sekiranya orang yang hendak mengawal berat badan itu faham mengenai kalori, konsep senaman yang berkesan dan zat makanan yang perlu untuk  memeperolehi pemakanan seimbang.
adakah anda benar-benar bersedia untuk mengurangkan berat badan?
Bersedia untuk mengurangkan berat badan tidak sama dengan mahu atau berazam untuk mengurangkan berat badan. Anda  tahu anda sepatutnya mengurangkan berat badan taetapi adakah anda benar-benar bersedia?
Soalan ini perlu dijawab dengan jujur kerana langkah pengurangan berat badan memerlukan komitment yang tinggi .
Selepas target tercapai anda perlu menjaga mengekal kan target itu. Jangan sekali-kali tergelonsor kerana ia akan menimbulakan keasan psaikologi yang negative.Seseorang yang Berjaya menurunkan berat badannya namun berat badannya naik semula selepas beberapa lama akan sukar menurunkannya semula buat kedua kalinya.Teknik menurunkan berat buat kali kedua adalah tidak sama dengan percubaan pertama.Jadi,adalah mustahak untuk terus mengekalkan berat badan slepas Berjaya menurunkannya.
Anda mesti memhami teknik pengurangan berat badan dan sabar untuk mencapai target anda secara beransur.Seseorang yang tidak sabar dan mahu cepat kurus memilih jalan yang salah yang mungkin memberikan kejayaan pada peringkat awal sahaja.Namun setelah kurus dia akan gemuk semula.
Untuk kurus anda perlu bertekad mengikut jalan yang panjang dan membawa perubahan kekal pada diri anda .
Perlu di ingat kan senaman yang betul memberi manafaat bukan sahaja kepada kecantikan dan rupa paras ia turut menyumbang kepada kesihatan yang baik.
Kalau anda menjawab ya kepada semua soalan ini anda benar-benar bersedia.
1)Sudahkah anda memikir dengan teliti mengapa anda mahu mengurang berat badan?
2)Adakah anda ingin mengurangkan berat badan untuk diri sendiri atau untuk    orang lain?
3)adakah anda bersedia untuk member tumpuan dan kesungguhan menukar tabiat makan  dan aktiviti anda bagi menjayakan rancangan pengurangan berat badan?
Jawapan “ya” kepada soalan-soalan diatas member erti anda bersedia untuk memasuki eara baru dalam hidup anda. Semestinya hadiah yang menuggu anda sangat besar ertinya dalam kehiduopan anda dan keluarga anda.
Siapa yang mesti  meletakkan pengurangan makanan sebagai priority utama?
Pakar kesihatan membuat pengesyoran bahawa mereka yang BMI between 25 dan 29.9 perlu menjaga supaya tamabahan berat badan tidak berlaku lagi.
Mereka yang dating dari keluarga  yang punya sejarah berhubung penyakit kronik.  Mereka perlu mengawal supaya tidak mnjadi obese kerana sekiranya mereka obese kemungkinan untuk mendapat penyakit jantung atau dabetes adalah lebih tinggi.
Orang yang  menghadapi tekanan darah tinggi, kandungan kolestrol tinggi dan kandungan gula dalam darah  yang tinggi mesti menjalanakan usaha mengurangkan berat badan kerana symptom-simptom ini adalah tanda-tanda amaran bagi kedatangan penyakit berpunca daripada obesity.
Orang yang lebihan lemak berkumpul disekeliling pinggang dan badan terbentuk semacam epal adalah orang yang mempunyai risiko tinggi untuk diserang penyakit jantung, diabetes atau kanser.
Orang yang mempunyai berat badan yang sama berbentuk ‘pear’ risikonya agak lebih rendah.
Jika anda mengalami obesity dengan berat badan 200 pound mengurangkan dan mengekal berat badan pada tahap 180 pound akan mempunyai kesan yang positif kepada badan anada dan membantu mengurangkan tekanan darah dan diabetes.Ini menjadi motivasi kepada anda kerana Berjaya mengelakkan penga,mbilan ubat ubatan.
Kebanyakan mereka yang dapat mengurangkan berat badan mengikuti kaedah terancang  keadaan kesihatan, semangat dan kesungguhan untuk mencapai target yang diidamkan.
obesity dan pengawalan berat badan merupakan usaha sepanjang hayat dan semetinya melibatkan perubahan dalam tabaiat makan , exercise fizikal harian dan gaya hidup umum. Orang yang obese ini hendakalah menerima gaya hidup baru ini dan integrasikan nya dengan aktibiti penguramngan berat badan secara berkekalan bagi mengekalkan apa-apa pengurangan berat badan yang diperolehi diperingkat awal. Pengurangan berat badan dapat berlaku secara berterusan hanya dengan kemampuan dan kesabaran untuk meningkat aktiviti fizikal dan mengurangkan pengambilan makanan.
Makanan yang perlu dalam diet
Banyak kalori boleh dikurangkan dengan mengelak makanan berlemak dan bergula. Kalau membeli makanan pilihlah makanan yang labelnya menunjukkan kandungan kalori atau kandungan gula yang rendah. Makan daging merah, daging ayam dan ikan. Makan maknan yang kandungan gula sedikit. Perlu diingat jus buahan juga mengandungi gula yang tinggi. Minuman beralkohol mengabndungi kalori yang tinggi.makanan yang berkanji dan jenis tenusu patut ada dalam diet harian kerana makanan itu membantu badan kita mendapat zat dan vitamin untuk keperluan kesihatan,. Kita juga perlu mengambil buhan dan bijiran sayuran tiap-tiap hari. Dadih, susu kurang lemak, keju dan apa-apa makanan yang mengandungi susu rendah lemak. Orang prempuan perlu mengambil kalsium untuk mengelak reput tulang.
Kaunseling diet
Kaunseling dalam pemilihan diet selalunya diadakan untuk mengurangkan berat badan. Terdapat 2 jenis therapy diet iaitu diet berkalori rendah (800-1500 kalori) harian dan diet yang kalori sangat rendah bawah daripada 800 kalori dengan mengguna cecair protin.
Pengambilan bahan yang member tenaga tinggi hendaklah dikurangkan. Makanan berkalori tinggi/ low volume food hendaklah dielakkan dan diganti dengan complex carbohydrate seprti whole grain food dan memakan banyak buah dan sayuran.
Pengurangan pengambilan lekmak adalah elemn utama dalam mengekalakan diet ysang seimbang.
Pill Diet
pill diet boleh menyebabkan tekanan darah meningkat keparas bahaya. Janganlah sekali-kali amabil pill diet tanapa preskripsi doctor kerana tidak berbaloi untuk mendedahkan diri kepada bahaya semata-mata kerana ingin badan yang cantik.
Saya tidak bersetuju dengan pil diet kerana ia hanya boleh menurunkan berat badan buat sementara sahaja.JIka kita tidak berubah sikap dan aktiviti kita kita akan tetap berhadapan dengan permasalahan sebegini.Pengambilan pil diet tidak harus ndi amalkan secara routine kerana kesan sampingan yang tidak baik itu
Jalan utama mengurangkan berat badan
Mengurangkan pengambilan kalori dan bersenam.
Bersenam, bersenam  dan bersenam. Inilah jalan utama untuk membakar kalori dalam bdan kita. Ianya cara yang penting untuk mengurangkan berat badan dan mengekalkan berat badan yang dikehend aki.Selain daripada mengwal berat badan senaman dapat menghalang daripada berbagai penyakit dan meningkatkan kesihatan secara keseluruhan. Tidak menjadi hal untuk kita memilih apa sahaja exercise asalkan ianya dapat membakar kalori dalam badabn kita.  Untuk menjadikanya berkesan exercise hendaklah diikuti dengan amalan pemakanan yang sihat dan seimbang. Kita seharusnya tidaklah menghabiskan banyak masa dihadapan tv atau melibatkan diri dalam aktiviti yang pasif. Sekurang-kurangnya sehari kita perlu membuat senaman selama 30 minit sehari. Kita perlu tukar gaya hidup pasif kepada gaya hidup aktif. Bila mana ada peluang untuk berjalan kakai kita berjalan. Bila ada peluang untuk naik tangga kita naik dengan kaki bukan dengan lif atau escalator
Diet harian anda
Untuk member badan anda nilai pemakanan yang optima cuba untuk makan banyak roti dan bijirin serta buahan dan sayuran. Kalau makan nasi pilih wholegrain rice. Anda boleh makan banyak jagung dan lain-laian makanan yang bantyak kandungan serat. Ramai percaya makanan berkanji menmbah lebihan lemak dalam badan. Ini tidak benar. Makanan berkanji yang dimasak dengan memasuki lemak atau dimakan dengan makanan laian yang tinggi kandungan lemak akan menyebabkan perkara sedemikian. Ini bermakna kita perlu kurankan kandungan lemak dalam makanan kita seboleh-bolenya. Contohnya roti ynag kita makan tidak ada lemak tetapi bersamanya kita makan keju atau mentega yang mengandungi kandungan lemak. Kita makan ikan dengan menggorengnya dalam minayak. Jadi kita makan lemak daripada minayyak itu. Jadi kita harusnya mengurangkan lemak apabila mengambil makanan seprti diatas.
Kalau kita sudah menjadi obese kita perlu kurang gula dan lemak dalam pemakanan kita untuk mengawal diri kita daripada diabetes dan menerima akibat daripada lebihan kolestorol dalam darah.
Anda boleh mengamalkan pemakanan yang seimbang dan dengan mebuat senaman sekurangnya setengah jam sehari badan anda akan dapat bertahan tanpa lebihan berat badan.i
Memulakan hidup Baru
1Hentikan tabiat mengambilan  makanan  yang manis.
Makanan yang manis dan gula membuat anda menjadi ketagih.Bila kita berazam menghentikan tabiat mengambil makanan dan minuman manis maka kita harus melakukannya secara total.
Bagaimana pula dengan gula tiruan?(Artificial sweeteners)
Pengambilan artificial sweeteners sebenarnya tidak baik kerana kandungan aspartame tidak menyihatkan anda.Anda sepatutnya berhenti terus dan bukannya menipu tubuh anda dengan member kalori kosong semata mata.
Seseorang yang di tipu tentu akan marah bila di dapati dirinya di tipu.Begitu jugalah dengan diri anda Apabila anda member artificial sweetener kepada tubuh anda maka   
 tentulah tubuh anda akan marah danak mampu memberikan  akan ini menjejaskan  tumpuan dan mendatangkan keresahan dan kemurungan dan akhirnya kesihatan anda terjejas.Otak kita memerlukan glukosa untuk bekerja.Artificial sweetener tidak boleh menggantikan glukosa.
2)Berterus teranglah kepada tubuh badan anda bila anda mahu makan .
Apabila mengadap makanan makan dengan tenang dan gembira dan nilmatilah masa makan dengan penuh santai. 3)makan bukan kerana bosanJika berasa bosan dan tak ada apa yang nak di buat.Jangan keluar makan atau  saja -saja menghabiskan waktu dengan makan.Sebaliknya makan bila lapar dan mengikut waktu makan yang sudah kita tetapkan.Makan dengan perlahan lahan dan kecilkan kuantiti nya.Kita melatih perut kita agar menjadi semakin kecil.Sebelum makan,tutup telefon,tv dan computer.Cuci tangan dan duduklah dengan selesa di ruamg kegemaran anda.Makan dengan bersila akan membuat nada cepat kenyang.
Semasa makan minumlah segelas air dan mulakan minum perlahan lahan,,Kunyah dengan perlahan dan jangan hanya menguyah sebelah rahang sahaja.Sebaloknya gunakan kedua belah rahang untuk menguyanh.
Cara makan sebegini memberi nikmat agar otak kita mendapat rasa kenyang dan puas dengan cepat dan hati kita merasa tenang. Selagi ada makanan yang belum di telan jangan angkat makanan dengan sudu.Ini memperlahankan kelajuan anda makan dan mengelakkan lebihan makan.
Bila makan enjoy makanan itu sepenuhnya dan rasakan kekenakannya di dalam seluruh mulut anda.
2)Buah buahan dan air jus
Jangan sekali kali menggantikan buah buahan segar dengan air jus dalam kotak .Biar pun labelnya mengatakan no preservatives added.Yang anda minum sebenarnya ialah air berwarna semata mata.
3)Sarapan harus di ambil secukupnya kerana ia meningkatkan paras gula dan memulakan proses metabolic tubuh anda..Ia meningkatkan paras hormone dalam darah dan ini penting bagi membolehkan proses pembakaran lemak berlaku.
4)Senaman adalah kemestian
Adakah senaman suatu kemestian?
Ya,sudah tentu ia suatu kemestian.Tubuh kita di ciptakan untu bergerak,berjalan berlari melompat berfenang dan sebagainya.Apabila kita bersenam sel tubuh kita akan menjadi bijak.Ia mampu melepaskan lemak dan menjadi lebih teguh .Jika kita tidak bergerak sel tubuh akan tidur menjadi lembab dan tidak mampu melepaskan lemak yang tersimpan.
Tubuh kita meskipun berbeza kandungan genetic tetap memerlukan aktiviti sepanjang masa.Pemilihan jenis senaman adalah personal dan semakin anda melakukannya anda akan lebih mudah melakukannya.Mulakan dengan senaman ringan yang di sarankan didalam buku ini dan meningkatlah dengan aktiviti yang lebih baik.
5)Ramai orang meletakan penyebab obesity kepada genetic. Jadi mereka membuat kesimpulan adalah nasib mereka untuk menerima dengan redha dan tenang badan yang bergedempul kerana ianya suatu yang diwarisi. Sejauh mana factor obesitu diwarisi melalui genetic dan sjauh mana merupakan suatu tamng boleh dikawal memerlukan sikap yang psitif fdan perlakuan yang adil terhadap badan kita< Perkara yang utama untiuk dielakkan disini ialah;
6)Jangan makan kalau sudah kenyang
Kadang-kadang perut kita beri isyarat lapar tetapi sebenrnya kita tidak lapar. Ini berlaku apabila hidung kita mencuium bau makanan yang menyelerakan.
7)Kita perlu banyak minum air untuk mengelak dari rasa lapar Elak daripada melayani rasa mahu makan berlebihan. Jika terasa lapar mungkin pada waktu itu sebenarnya kita memerlukan air kosong sahaja bukan makanan
8)Pilih mkanan yang glycemic index yang rendah
Glycemic index sesuatu makanan bermaksud kadar makanan itu bertukar kepada gula dalam darah kita.Glysemic index 100 peratus bermakna kesemua  makanan tersubut akan bertukar menjadi gula dalam darah manakala glysemic index 50 peratus bermakna hanya setengah daripada makanan tersebut akan menjadi gula dalam darah kita.
9)MAKAN DALAM KUANTITI Yang  SEDIKIT TETAPI KErap
Benarkah kita perlu kerap makan untuk kurus?YA.Kenyataan ini amat benar.Bila kerap makan kita meningkatkan kadar metabolic dalam tubuh kita.
10)Rejim pengurangan berat badan hendaklah dibuat pada awalnya berasaskan jangka masa 6 bulan. Matlamat yang hendak dicapai pada masa ini ialh pengurangan .5 -1 kg bagi setiap minggu jangan lebih.
Dalam pasaran kini terdapat berbagai diet pengurangan berat badan dan perancangan diet. Selalunya diet dan pelan pengurangan berat badan ini bertujuan menggalakan pengurangan berat badan secara pantas. Ini mengembirakan peserta program kerana mereka dapat melihat betapa hebatnya pelan diet itu. Berat badan berkurangan sebanyak 3-4 pound seminggu. Cara ini tidak sihat dan tidak berkesan sebenarnya. Yang dibuang keluar kebanyakanya air. Jadi pengurangan berat badan yang diperolehi hanyalah pengurangan air bukanya pengurangan lemak badan. Pengurangan sebegini mengembirakan pserta namun tidak member kesan yang boleh bertahan.
11)Mengurangkan berat badan dengan mengurangkan kalori yang diambil
Adalah dicadangkan pengurangan pengambilan kalori dan senaman menjadi asas kepada rejim pengurangan berat badan. Pada purata seseorang memerlukan 1500 -2500 kalori sehari untuk melaksanakan aktiviti harian. Dinasihat kepada pendiet untuk mengurang antra 300 -500 kalori setiap hari supaya mencapai pengurangan 1 hinnga 2 pound seminggu.
12)Kecilkan kuantiti makanan dalam pinggan
Bila mengambil makanan ambil jumlah yang sedikit. Makan jumlah yang berkurangan setiap lkali makan jangan skip mana-mana meal. Makan jangan tak makan tetapi makan sedikit.
13)Kurangkan Berat Badan Beransur-ansur
Jumlah pengurangan mingguan yang optimal dan boleh bertahan lama ialah antara ½ pound – 2 pound seminggu. Menjaga tabiat makan yang baik dan tabait senaman yang baik akan banyak membantu. Ini akan membawa anada kepada gaya hidup sihat dalam masa yang lama secara berterusan. Diet segera akan member harapan yang yang pada hakikat sebenar tidak tercapai.
Strategy fitness
“Apakah pengertian fitness yang sebenarnya?Fitness bererti kebolehan tubuh badan menangani stress mental dan fizikal.
Meningkatkan fitness diri akan memberi anda kelebihan dalam berinteraksi dan berhadapan dengan pelbagai cabaran dalam hudup anda.
Setiap orang akan Berjaya melakukannya seandainya di bersungguh sungguh dan tekun dalam menjalani routine senaman.anda tidak memerlukan wang yang banyak untuk memulakan senaman .Memadailah seluar dan baju t yang selesa dan sepasang kasut sukan.
Calorie Intake
Height               Men         Women
150cms(5”)        52kg           48kg
157cms(5’-2”)    56kg           52kg
162cms(5’-4”)    60kg           55kg
167cms(5’-6”)     64kg          59kg
172cms(5’-8”)     68kg          61.5kg
177cms(5’-9”)     71kg          64.8kg
182cms(6’)          76kg          68.5kg
188cms(6’-2”)     79kg          72.0kg
193cms(6’-4”)     83kg          72.5kg
If you want to lose weight,you have to decrease your intake of calories and increase your physical activity or calorie expenditure.
Here’s how we do it.Get two sheets of paper,one entitled’calorie intake’(food energy) and the other sheet entitled’Calorie Expenditure’
Week 1:you just follow a normal average week.Do not alter your physical activity pattern.write down under Monday,Tuesday,etc.your details on each sheet every night.
Week 2:you prepare two fresh sheets,one for calorie intake,the other for calorie expenditure.look at your sheets from week 1.you should be adle to make out what is wrong with your control over your weight.Compare each day;having totalled the calorie expenditure and calorie intakes for each day.let’s take Monday as an example:remember readings are approximate.
Work out calorie expenditure per hour,thus:
8            Drove to work                 150
9            Sat in office                     100
10          Ditto                                 100
11          Ditto                                100
12noon  Ditto                                100
1            Sat eating lunch              100
2            Sat in office                      100
3            Ditto                                  100
4            Ditto                                  100
5            Ditto                                  100
6            Ditto                                  100
7            Drove Home                      150
8            Dinner                                100
9            TV                                       100
10          Ditto                                   100
11           Bed                                     100
1650
Sleep     60 calories *8 hrs     =          480
Calories expended                             2130

Calorie intake sheet – Monday week 1
Breakfast               1 cup coffee and butter toast &egg         380
Morning break      1 cup tea and biscuits                               250
Lunch                     Rice,vegetable,dal                                     1600
Afternoon              2 biscuits and 1 cup tea                             200
Dinner                   3 chapatis,dal,vegetables,(or meat/fish)   1800
(We Indians have the habit of having heavy dinner)
Snacks while watching TV   1 cup tea and chips,pop corn,     450
Total intake  =   4680
Less:Calorie Expenditure  =   2130
Net gain  =   2550
The Scale is unbalanced again- calorie expenditure exceeds calorie intake,so this time you’ll get thinner!
So, back to your fresh sheets neatly headed week 2’ and we’ll make the necessary adjustments.let’s say there’s not too much you can do about the calorie expenditure for Monday,you have no time to increase physical activity:sitting and working on the computer is how you earn your money in this example.so leave calorie expenditure at 2130 calories.
Calorie intake (food energy)is where our adjustment will be made.the beauty of a selfengineered diet is that you will be able to eat the foods you enjoy eating.you don’t have to live like a rabbit either.there are many foods available to you other than just lettuce.Often these foods are better for you as well,because you can eat more lower calorie foods.
Right,go through your sheets day by day and design meals for breakfast,lunch and dinner which,when their calories are added together,will be lower than your daily calorie expenditure totals,i.e. less than 2130 calories on Monday.(I have enclosed two such sheets at the end of this chapter.)
Make sure that when you do design your diet,you include plenty of green vegetables (fibre),grain breads of chapattis,fruits,fish.liver and high protein milk. Remove alcohol (it’s fattening anyway) and try to leave sugar out of coffee and tea. Be organized. Programme your two sheets once a week for 12 weeks. Sunday night is a good time to do it.
How many calories should you take in?
  1. If your calorie Expenditure sheet from week 1 reads around the 4000 calories a day mark,your calorie intake plan shuld be ‘cut’ to about 2000 per day to achieve weight loss.for people weighing over 85 kg.
  2. If your calorie Expenditure sheet from week 1 reads around 2000-3000 calories a day mark,your calorie intake plan should be ‘cut’to about 1200 calories per day for people weighing about62 to 76 kg to achieve weight loss.If your calorie expenditure sheets from week 1 reads around 1500 – 1800 calories a day mark,your calorie intake plan should be ‘cut’ to about 900 calorie per day for people weighing approximately 55 to 60 kg.
(Remember we are discussing weight loss here.If you neet to gain weight,just do the opposite,insreace the calorie intake.)
Time’ is always the problem when people try to raise their calorie expenditure,because they often are just too busy to find time to exercise.I always find this this somewhat difficult to understand because I consider my life in terms of priorities,and there are only really two important things in my life:my family and health.
And if you are fortunate enough to have both,you should surely spend the time needed to look after them.
Kumpulan sokongan dan motivasi
Untuk membentuk tabiat yang menyumbang kepada pengurangan berat badan seseorang memrlukan sokongan ahli keluarga dan kawan. Seseorang perlu kawan untuk berbasikal bersama atau regu untuk bermain tenis. Pembentukan tabiat baru yang mementingkan peregerakan fizikal yang banyak akan membantu mengekalkan pengurangan berat badan, Disamping itu ahli kelurga menyokong dengan mengadakan sekitaran yang sesuai dari segi peneyediaan makann yanf kurang lemak serta berkalori rendah. Dalam keluarga juga perlu ada sessi kaunseling yang melibatkan semua orang.
Daripada ahli keluarga  dan kawan kawan merupakan suatu yang sangat diperlukan.Saya amat menekankan perbincangan dan motivasi yang dikongsi bersama sama kerana ini memberikan ruang berkongsi idea pendapat dan kegembiraan apabila kejayaan menurunkan berat badan di nikmati.
Jalan pintas untuk mengurangkan berat badan?
Tidak ada jalan pintas untuk mengurangkan berat badan. Jalannya panjang berliku penuh dengan cubaan dan godaan. Kita memerlukan satu cara makan yang betul  dan senaman  konsisten  Hanya inilah cara yang akan memeberi hasil yang menkjubkan.
Begitu juga bagi mereka yang mengidap masalah metabolic.Selepas mengikuti cara pemakanan yang di sarankan mereka akan dapat meningkatkan paras  Hormon dan enzim  dalam badan.
Pembedahan bukanlah jalan terbaik  bagi menurunkan berat badan kerana risiko semasa pembedahan.Antara pembedahan yang popular ialah gastric bypass.Pembedahan ini melibatkan kita membuat  jalan pintasan agar makanan tidak dapat sampai ke perut dengan banyak.Ia terus ke usus untu diproses dan di buang.Ia mengambil masa lebih setahun bagi mendapatkan hasil yang baik.
Satu lagi kaedah pembuangan lemak yang popular ialah liposuction.Ia sesuai bagi membuag lebihan lemak pada perut ,peha dan dagu.Namun ia hanyalah satu cara membentuk tubuh sahaja dan bukan menguruskan badan.Berjumpalah dengan doctor terlebih dahulu bagi konsultansi jika mahu melakukannya.
Alkaline diet
Apabila asid terlalu banyak dalam tubuh kita kita akan merasa letih.Asid yang tinggi mengurangkan tindakan enzim dan hormone pemecah lemak dalam tubuh kita.Makanan yang berasid ialah makanan yang bergaram tinggi dan terlalu masam.Contohnya cuka yang mengandungi sitric.manakala alkali pula bagus untuk kita kerana ph alkali membolehkan  enzim dan hormone bekerja dengan baik dan cepat membakar lemak.
Hubungi kami: 

Marissa Aesthetic Semenyih (HQ)
No 26-1, Jalan Semenyih Sentral 4,
Semenyih Sentral, 43500 Semenyih, Selangor
Tel: Dr lin  013-6865869
Wahida 013-6922377
Wani 010-3518484
 Marissa Aesthetic Shah Alam
No G41 Laman Seri Business Park Jalan Persiaran Sukan Seksyen 13,
40100 Shah Alam. Selangor
Tel: Nora 019-4411484
 Ida 013-3881353
Marissa Aesthetic Kuantan
No 48A, 1&2 Floor, Jalan Putra Square 2, Chinatown Putra Square.
25200 Kuantan, Pahang
Tel: Miza 013-8151484
Munirah 017-3893615
Marissa Aesthetic Bandar Baru Bangi
D09-02 Plaza Paragon Point,
Jalan Medan Pusat, Pusat Bandar,
43650 Bandar Baru Bangi, Selangor
Tel: Misha 013-7441484
Najad 013-5881484
Marissa Aesthetic Melaka
No 86, Jalan Lagenda 5, Taman 1 Lagenda, 75400 Melaka
Tel: Dr Helina 013-2281353 
Hidayah 017-6415964
Marissa Aesthetic Kelantan
Level 21-AA-208 D’Perdana Sri Cemerlang, 
Lot 319 Seksyen 27, Jalan Sri Cemerlang,
15300 Kota Bahru, Kelantan
Tel: Puan Hana 013-9851484
Zeti 013-3880987
Marissa Aesthetic Senawang
42-2A, Tingkat 1, Perniagaan Senawang Jaya,  Senawang
70450 Seremban, Negeri Sembilan
Tel: Ida 013-8011484
Sue 017-3894748
Hanim 012-5451484
SOHO Kedah
B-2-3, Condo 900,Jalan Golf and Country Club 06000 Jitra, Kedah.
Tel: Husna 019-4701719
Syaz 017-2321329
Marissa House JB (tmn Dato Onn) 
No 8 Jalan Perjiranan 12/15, Perjiranan 12,
Bandar Dato Onn 
81100 Johor Bahru
Tel: Liza 019-6361484

  • Share:

You Might Also Like

0 comments